کد مطلب:182640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

موقعیت اجتماعی عترت
تحلیل سیره عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بدون آگاهی از موقعیت اجتماعی آنان و ویژگی های زمان زندگی امامان ناممكن می باشد. بر همین اساس است، نویسندگانی كه اشراف به ویژگی های زمان امامان فراهم نمی سازند، توان آن را ندارند كه از موضع گیری های امامان تحلیل درست ارائه دهند. اینان در این فرایند دچار كژ راهگی های فراوان می شوند و این در حالی است كه برخی قلم بدستان، اصولا همانند امام سجاد علیه السلام را فردی منزوی و به دور از مسایل اجتماعی پنداشته، تحلیل موضع گیری های آنان را در این راستا امری بیهوده می دانند!

لیكن باور حق این است كه عترت آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بعد از ایشان همواره از موقعیت ممتاز برخوردار و همواره یك جریان بزرگ اجتماعی به رهبری عترت پدیدار بوده است. و به همین خاطر مورد چالشگری از جانب حاكمان سیاسی قرار گرفته اند. حكومت ها هماره كوشیده اند با امامان معصوم (علیهم السلام) و تشكل همسوی آنان به چالش برخیزند؛ زیرا بزرگترین خطر را بر تاج و تخت خویش خطر تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) می دیده اند.



[ صفحه 12]



از این رو عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هماره در هر زمان، موقعیت والای اجتماعی بهره ور بوده و یك تشكل پرجوش اجتماعی كه از كوثر غدیر جرعه می نوشیده است از آنان حمایت می نموده است. این تشكل گرچه آسیب هایی را بر خویش برمی تابیده، لیكن هیچ گاه هویت خویش را از كف ننهاده است.

از جانبی امامان معصوم در هر زمان بیشترین تلاش در جهت ساماندهی این تشكل همسو و عبور آن از بحران ها شكل داده اند. به همین جهت تحلیل های صحیح از موضع گیری های اجتماعی امامان ترابط تنگاتنگ با جریان های اجتماعی زمان آنان دارد و نویسنده بدون آگاهی كامل از این جریان ها و اوضاع اجتماعی زمان امامان هیچ گاه قادر به تحلیل های صحیح در این راستا نخواهد بود.

این نكته نیز شفاف است كه در فرایند اجتماعی تحلیل های صحیح، محور الگوگیری از اندیشه و رفتار عترت خواهد بود. بدون آگاهی صحیح، تحلیل صحیح ناممكن و بدون تحلیل های واقع گرا، الگوگیری از امامان مشكل می باشد.

این موضوع ارزش تحقیق مسائل اجتماعی امامان را شفاف می سازد، كه افزون بر اندیشه های توحیدی و معارف و نیز رفتارهای تربیتی و فضایل آنان در بعد اجتماعی نیز موضع گیری های عترت پیام رسان بوده و نسل های بعدی در هر زمان می توانند رفتار آنان را الگوی زندگی خویش برگزینند.